Solliciteren als een professional met een diverse achtergrond kan nog altijd uitdagend zijn, ondanks dat diversiteit bij vele bedrijven inmiddels een belangrijk speerpunt is. Je wil als werkzoekende natuurlijk dat jouw diverse kenmerken als kracht worden gezien en niet als zwakte, en aangenomen worden omdat je een goede match bent.
Commercieel manager van Yacht, Maaike van de Runstraat, geeft drie sollicitatietips waarmee jij als kandidaat nog sterker in je schoenen komt te staan.
1. Laat je niet onzeker maken door een afwijzing
Uit onderzoek blijkt dat er weinig verschil zit in de kwaliteit van de tien beste kandidaten die reageren op een vacature. Een werkgever levert daarom niet in op kwaliteit als er niet wordt gekozen voor die nummer 1 professional, die volledig aan het plaatje voldoet. “Maar als ze hier wel constant voor blijven kiezen, moet je blij zijn als sollicitant met een diverse achtergrond dat je het niet geworden bent”, zegt Van de Runstraat. “Laat je daar niet onzeker door maken, maar zie het als een belangrijke les.” Dit is niet de plek waar jij je thuis zult voelen en jezelf kan ontwikkelen. Nu kun je op zoek naar die werkgever die wel met jouw kernwaarden matcht.”
Toch is te veel focus op diversiteit ook niet de juiste aanpak volgens de commercieel manager van Yacht. “Ik sprak recent met een van onze professionals, die toevallig een cultureel diverse achtergrond heeft. Hij gaf aan dat het voor hem essentieel is dat een bedrijf hem op z’n skills beoordeeld en niet op z’n achtergrond. ‘Dan voel ik me meer gediscrimineerd dan als ik op mijn diversiteit zou worden afgewezen’, was zijn reactie.”
Van de Runstraat raadt professionals daarom ook aan het sollicitatiegesprek als leidraad te gebruiken. “Vraagt het bedrijf puur naar jouw ervaring en kwaliteiten? Dan ligt de focus echt op het vinden van een match op basis van skills en zullen ze jou als werknemer op waarde schatten, wat laat zien dat het bedrijf streeft naar het creëren van een inclusieve werkomgeving.”
2. Stel je open op en ga het gesprek aan
Net als de werkgever, moet ook jij als professional je vooroordelen en aannames opzij zetten als je het gesprek met elkaar aangaat. Doe je dit niet, dan loop je mogelijk een leuke kans mis. “Door nieuwsgierig te zijn, kan je elkaar echt verrassen”, zegt Van de Runstraat. “Stel elkaar vragen en probeer de andere partij te leren kennen. Zo kom je er achter dat jouw niet-onderbouwde beeld van die ander vaak helemaal niet klopt.”
Van de Runstraat is daar zelf ook weleens tegenaan gelopen. “Ik kreeg een tijdje terug een nieuwe medewerker in mijn team met een cultureel diverse achtergrond. Zij was in het begin erg stil en durfde weinig initiatief te tonen. Haar opstelling in het team was daardoor niet wat ik ervan verwacht had. Wel had ik heel sterk het gevoel dat er een verhaal achter schuilde, waar ik meer over te weten wilde komen. Om me niet te laten misleiden door mijn eigen vooroordelen, heb ik haar gevraagd haar verhaal met mij te delen. Dat was aanzienlijk mooier, dan het beeld wat ik erbij had gecreëerd. Hierdoor zijn zowel ik als het team begripvoller geworden en kan zij nu volledig zichzelf zijn. Als je open het gesprek durft aan te gaan, krijg je mensen aan je kant en boek je zo samen mooie resultaten.”
3. Durf om hulp te vragen als je gevoelsmatig tegen een muur aanloopt
Of je nu te maken hebt met vooroordelen rondom je gender, seksualiteit, culturele achtergrond of beperking, als professional moet je je soms flink bewijzen tegenover een potentiële nieuwe werkgever en dat kan op je motivatie inhakken. “Schroom dan niet om hulp te zoeken”, zegt Van de Runstraat. “Bij Yacht selecteren we de opdrachtgevers waarmee we samenwerken op hun ruimdenkende mindset. Ons doel is het vinden van een goede match voor onze professionals, zij zijn daarom altijd onze eerste prioriteit.”
De focus ligt bij de begeleiding van Yacht dan ook altijd echt op de wensen, ervaring en vaardigheden van de professionals. “Of je nu een diverse achtergrond hebt of niet, we gaan in alle gevallen op zoek naar een veilige, passende werkomgeving waar je die klik met de opdrachtgever voelt, die je energie geeft en waar jij je gewaardeerd voelt. Ons speerpunt is dat jij oordeelloos wordt aangenomen op basis van wat je kan en je diversiteit een mooie bijvangst is voor het bedrijf, niet andersom.”